Partner serwisu
Biznes i przemysł

Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-11-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Boeing: Umowa na wyprodukowanie AH-64E Apache dla Polski
fot. Boeing Media
Boeing zrealizuje jeden z największych zagranicznych kontraktów w historii programu śmigłowców szturmowych Apache. W ramach umowy zawartej z Armią Stanów Zjednoczonych w procedurze Foreign Military Sales (FMS), Polska otrzyma 96 najnowszych maszyn AH-64E Apache. Wartość całego kontraktu sięga 4,7 mld dolarów i jest to zarazem największe zamówienie na Apache, jakie kiedykolwiek złożył klient spoza USA.

Polska stanie się 19. użytkownikiem tego śmigłowca na świecie, a pierwsze śmigłowce mają trafić do Polski w 2028 r. i będą dostarczane do 2032 r. W 2028 przyleci 15 maszyn, w 2029 r. 20, w 2030 r. 32 sztuki, w kolejnym roku 21 i na ostatni rok dostaw dotrze osiem sztuk. Ministerstwo Obrony Narodowej już przygotowuje przyszłe kadry, szkoleni są piloci oraz personel techniczny. Aby przyspieszyć proces wdrażania nowych śmigłowców, MON dzierżawi obecnie osiem maszyn Apache z zasobów armii amerykańskiej.

Christina Upah, wiceprezes ds. programów śmigłowców szturmowych w Boeing, podkreśliła znaczenie polskiego zamówienia. – Współpracując ściśle z Siłami Zbrojnymi RP, koncentrujemy się na zdyscyplinowanej realizacji tego zamówienia, aby wzmocnić zdolności obronne Polski. Ta niezwykle ważna umowa pozwala nam rozpocząć budowę jednej z największych i najpotężniejszych flot śmigłowców Apache, jakie świat kiedykolwiek widział.

Duży udział polskiego przemysłu

Kluczowym elementem projektu jest umowa offsetowa zawarta wcześniej pomiędzy Boeingiem a polskim MON. Przewiduje ona znaczący udział krajowego przemysłu w utrzymaniu i obsłudze przyszłej floty Apache’y. Amerykański producent uruchomi w Polsce programy szkoleniowe oraz wesprze rozwój laboratorium kompozytowego, co ma zwiększyć kompetencje rodzimego sektora obronnego.

AH-64E

W tym roku Boeing świętował 50. rocznicę pierwszego lotu Apache’a w zakładach w Mesie. Ogólnie AH-64 Apache to najbardziej zaawansowany i wszechstronny śmigłowiec szturmowy na świecie, zapewniający Polsce pełną interoperacyjność z armią amerykańską i państwami NATO. Jest to jedyna maszyna wyposażona w radar do wykrywania celów, oferująca także szereg innych unikalnych i wyróżniających ją możliwości, które zapewniają niezrównaną skuteczność i przeżywalność na polu walki.

Jak podkreśla Wojsko Polskie, śmigłowce AH-64E Apache w najnowszej wersji Guardian są to maszyny, które nie tylko w pełni wpisują się w wymagania Sił Zbrojnych RP, ale znalazły również uznanie u szerokiego grona odbiorców poza Stanami Zjednoczonymi. Są jedynymi dostępnymi obecnie maszynami produkcji zachodniej wyposażonymi w zaawansowany radar kierowania ogniem AN/APG-78 Longbow. Jest to również konstrukcja o dużym potencjale modernizacyjnym, która jeszcze przez dekady będzie stanowiła dominującą platformę w siłach zbrojnych o najwyższych potencjałach. Przykładem efektywnego rozwoju śmigłowca jest nie tylko wzrost jego funkcjonalności względem wersji AH-64D APACHE Longbow, m.in. poprzez możliwość sterowania rojem dronów przez załogę oraz współpracę z większymi bezzałogowymi systemami powietrznymi, ale również obniżenie o 25 proc. kosztów eksploatacji.

Śmigłowce te posiadają również większy udźwig oraz zintegrowane uzbrojenie pokładowe o większej sile rażenia (w postaci jednolufowego działka kalibru 30 mm) niż większość konkurencyjnych rozwiązań tego typu. Śmigłowce będą współdziałały z najnowszą wersją czołgów Abrams oraz będą wkomponowane w całość systemu rażenia polskich Sił Zbrojnych. Śmigłowce posiadają również szeroki wachlarz zintegrowanego uzbrojenia zapewniającego wysokie zdolności w zakresie rażenia celów naziemnych, w tym opancerzonych, ale także możliwość zwalczania platform powietrznych, takich jak np. bezzałogowe systemy powietrzne.

Do użytkowników śmigłowców AH-64E należą Wielka Brytania, Korea Południowa i Tajwan, czyli kraje uwzględniające potrzebę uzyskania jak najwyższego poziomu interoperacyjności z Armią Stanów Zjednoczonych, która jest największym użytkownikiem tych śmigłowców na świecie. Maszyny są również wykorzystywane przez Indie, Indonezję, Egipt, Maroko, Arabię Saudyjską i Zjednoczone Emiraty Arabskie, a w ostatnim czasie znalazły uznanie również w Australii. Najnowszą wersję śmigłowca zamówił również Katar, a starsze wersje są wykorzystywane przez Grecję, Holandię, Japonię, Izrael, Kuwejt i Singapur. Na całym świecie lata dziś ponad 1 300 śmigłowców Apache. Za ich obsługę, serwis oraz szkolenia odpowiada Boeing Global Services.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Biznes i przemysł

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Stabilizacja dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Stabilizacja dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 23 października 2025

FAA zgodziła się na zwiększenie produkcji boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Mateusz Kieruzal 02 października 2025

Boeing: Najlepszy sierpień od lat

Biznes i przemysł

Boeing: Najlepszy sierpień od lat

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Zobacz również:

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Biznes i przemysł

Boeing B777-8F opóźniony do 2029 r.

Piotr Bożyk 21 listopada 2025

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Biznes i przemysł

B777X dołuje Boeinga. Znów gigantyczna strata w Q3

Mateusz Kieruzal 03 listopada 2025

Stabilizacja dostaw Boeinga

Biznes i przemysł

Stabilizacja dostaw Boeinga

Mateusz Kieruzal 23 października 2025

FAA zgodziła się na zwiększenie produkcji boeingów B737 MAX

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Biznes i przemysł

Boeing szykuje następcę B737 MAX. Prace rozpoczęte

Mateusz Kieruzal 02 października 2025

Boeing: Najlepszy sierpień od lat

Biznes i przemysł

Boeing: Najlepszy sierpień od lat

Mateusz Kieruzal 17 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij